fbpx

Technológia

CHIPTUNING vagy TUNINBOX?

Sok félreérthető illetve pontosabban félrevezető reklámszöveg olvasható weboldalakon a chiptuning és a tuningbox összehasonlításáról, szeretnénk”tiszta vizet önteni a pohárba”.

25 éve foglalkozunk tuninggal, ekkor még nem volt tuningbox, csak próbálkozások, hogy olyan műhelyekben is legyen lehetőség tuningra, ahol nem értenek hozzá és nincs meg a technikai felszereltség az „igazi” tuningra. Chiptuning azóta van amióta elektronika vezérli a modern motorokat, azóta van igény és lehetőség a teljesítmény jelentős mértékű növelésére, míg tuningbox jóval később csak a kilencvenes évek végén kezdett megjelenni, mert a chiptuninghoz szükséges drága felszerelés és szakmai tudás kevés helyen volt elérhető, de a tuningra volt igény.
Működését tekintve is nagyon eltérő a két megoldás, a tuningbox a motor és a motorvezérlő közti kapcsolatba szól bele, „elcsalja” a motoron lévő érzékelőből jövő jelet és egy módosított jelet küld a motorvezérlőnek és így ér el némi plusz teljesítményt, ennek a megoldásnak a hátránya, hogy bizonyos mértékű eltérést már „észrevesz” a motorvezérlő és betilt, mely veszélyes lehet pl egy előzésnél.

Az analóg és a digitális tuningbox működése megegyezik, csak a digitális jobban szabályozható és pontosabb, de a hátrányai megegyeznek. A chiptuning a motorvezérlőben lévő program finomhangolásával ér el jelentős teljesítmény növekedést, mert egyszerre több paraméter összehangolt kis mértékű változása sokkal hatásosabb mint a tuningbox általában egy jelének jelentős változtatása, a másik fontos tényező, hogy a program sok biztonsági korlátozást tartalmaz, melyek sosem kerülnek módosításra, így a gyári korlátozások mindig védik a motor biztonságos üzemét!

A teljesítmény javulása is jelentősen eltér a két módszernél a jelelcsalás miatti korlátozás miatt a tuningbox hatása csak a chiptuning általi növekedés kétharmada, de bizonyos pontosabban szabályzott motoroknál a fele. A gyárak is a szoftveres módszert alkalmazzák amikor egy motorból több teljesítmény verziót adnak ki, jelentős mechanikus változtatás nélkül, szoftveresen állítják be a kívánt teljesítménylépcsőket.
Klasszikus példa a VW csoport 1.9 TDI motorja, mely 8 verzióban került több mint 10 év alatt az utakra. Az előzőekből következően komoly tuningcégek csak chiptuninggal foglalkoznak, szoftveres motoroptimalizálást használnak, már csak azért is mert csak ez a módszer ad lehetőséget épített motorok vezérlésére, pontos beszabályozására.

Üzemanyag megtakarítás

Napról napra egyre magasabbra szökik az üzemanyagok ára, mely azt eredményezi hogy sokan nem is használják járművüket, látható jelei vannak az utakon, hogy csökken a forgalom, de van aki nem tudja ezt megtenni, ha pl munkaeszköz a jármű, de van megoldás, szakszerű motoroptimalizálással (chiptuning) a fogyasztás csökkenthető jelentős mértékben, motortól és vezetési stílustól és helytől függően 8-15% megtakarítható.

Sokaknak ez elképzelhetetlen, pedig igaz!

Az erősebb motornak ugyanazon tömeg mozgatása, megegyező útviszonyoknál kisebb terhelést jelent, kisebb terhelésen a fajlagos fogyasztás jobb és ezt bizony észre fogjuk venni tankolásnál!

Sok autós panaszkodik hogy kis motorja sokat fogyaszt, igen, mert mindig a jármű teljesítmény és tömeg arányát kell nézni, kis motor folyamatosan erőlködni fog és sokat fog fogyasztani, ugyanezt a tömeget egy erősebb (nagyobb) motor könnyedén mozgat és alacsony lesz a fogyasztása is, ezt érjük el a motoroptimalizálással is, mert motortól függően 8-25% a teljesítmény növekedése.

A chiptuning (motoroptimalizálás) esetén mindig csökken a fogyasztás, csak a extrém verzióknál lehet ettől eltérés, tehát a tuning nem csak a vezetési élményt sokszorozza meg, de zsebünkre is „gondol”!

A fő kérdés melyet minden ügyfél feltesz, hogy a gyár miért nem chiptuning-al árulja az autókat, miért nem használja ki a gyár ezt a lehetőséget, hogy növelje a motorok teljesítményét.
A válasz nagyon egyszerű, kihasználja a lehetőséget, de 2-3 évente ad ki egy módosítást a motorokra, legtöbbször apró változások az alkatrészekben, és a motorvezérlő programjának módosításával éri el az „új” motor nagyobb teljesítményét, természetesen drágábban árulják az előző motorverzióhoz képest akár sok százezer forinttal.

A fentiek megfigyelhetőek minden autómárkánál, példaként említeném a VW csoport 1.9 TDI motorját, melyet 7 verzióban adtak ki több mint 15 év alatt.

Sosem adnak ki olyan motort ami tartalék nélkül, csúcsra van tervezve, mindig nagy tartalékkal adják ki a motorokat, hogy a különböző vezetési stílusoknak is megfeleljen hosszú időn keresztül.
Ezt a tartalékot használjuk ki, de természetesen ennek csak tört részét, hogy a motor élettartama ne változzon.

A motor működésért a motorvezérlő a felelős, általánosan használt nevén ECU (electronic control unit), az egy mikroszámítógép ami a motoron lévő érzékelőkből és az autó többi elektronikájából érkező adatoknak/jeleknek megfelelően vezérli a motort, pontosabban az injektorokat, turbót stb.. Az ECU-ban lévő vezérlőprogramot módosítjuk a chiptuning során, az igényeknek és lehetőségeknek megfelelően.

A chiptuning menete a következő:

Első lépés a vezérlőszoftver kiolvasása és arhíválása, mely különböző a vezérlő típusától és korától függően:

  • 2000 elött nem volt lehetőség a szervízcsatlakozón (OBD) keresztüli kiolvasásra, ezért a motorvezérlő memóriáját kiemeljük és programozó készülékben olvassuk ki a programot.
  • 2000 után a legtöbb autóból kiolvasható megbontás nélkül a vezérlőprogram OBD csatlakozón keresztül, vannak kivételek a mai napig is, ilyen pl: a BDM az ECU rendszercsatlakozóján történő olvasás

A következő lépés a program módosítása pontosabban az optimalizálás, mindig az autó saját programjából indulunk ki és egyedi beállítás készül, mely figyelembe veszi az esetleges igényeket és a motor futásteljesítményét.

Több féle optimalizálási jelleg létezik mint:

  • Utcai verzió, „normál chiptuning”, az esetek 99%-a ez a verzió:
  • Szívó motorok 10-15% (LE és Nm)
  • Turbós motorok 20-30% (LE és Nm)
  • Utcai extra, a normálnál erősebb verzió, (csak saját felelősségre)
  • Épített autók, minden esetben egyedi lehetőségek.
  • Az utolsó lépés a kész program visszatöltése a vezérlőbe, a kiolvasással megegyező tecnológiával.

A teljes beavatkozás általában 2-3 órát vesz igénybe, de vannak autók amelyek többet igényelnek.

Az optimalizálás után autónk:

  • jobban gyorsul, nyomatékosabb
  • rugalmasabb, kevesebbet kell váltanunk
  • nem kell visszaváltani emelkedőn
  • alacsonyabb fordulatszámról húz, nem kell pörgetni a motort
  • turbólyuk effektus csökken
  • fogyasztás csökken 5-15%-al (a tehergépjárművek többnyire ezért kérik a motoroptimalizálást), az erősebb motor a változatlan tömeget könnyebben mozgatja, kisebb terhelésen jár a motor, így fogyasztása javul

ami nem változik:

  • az összes azonosító és hibakód változatlanul kiolvasható a szervizben
  • semmilyen hibakódot nem okoz a beavatkozás
  • a motorvezérlő frissíthető a szervizben

Sok „tuning műhellyel” ellentétben a kiolvasott tartalmat nem küldjük sehova, mert a szaktudás, a 20 év tapasztalata és a legfejlettebb eszközök segítségével lehetőség van arra, hogy a megrendelő igényei szerint minden program helyben készüljön!

Vagyis pontosan tudjuk, hogy mi kerül az Ön autójába!